Gracia Tour i Tjeckien

2007-05-10

Förra veckan åkte vi till Tjeckien för att köra Gracia Tour. Det började bra med en solig tävlingsdag och jag kände mig riktigt pigg i benen. Jag gick på lite ryck och var bra med i backarna. Tyvärr missade jag rätt utbrytning, det var en grupp på 8 tjejer som gick loss och höll undan. Målgången var uppför en 2,5km lång backe som var ganska brant så hela fältet sprack upp. Det blev en 31:a plats för mig av de 120 startande, en OK start på tävlingen.

Vi var bara 4 tjejer från laget och tyvärr blev vi av med en redan första dagen, Hilde klarade inte tidsgränsen och fick då inte starta resten av etapperna. Så vi var bara 3 kvar.

Vi var 5 svenskor som startade men även här blev det en mindre efter första etappen. Tyvärr kraschade Catrine och fick sy i benet, trist för vi bodde på samma hotell och det var kul att träffas och hade varit skoj om vi kunde umgås under hela tävlingen, nu åkte Catrine hem till Sverige istället.

Andra dagen var det dags för den tuffaste etappen, 125km och några ordentliga backar. Den första kom redan efter ca 35km och den var 7km lång och brantare än jag hade väntat mig. Jag satt bra med framme i klungan när vi började klättringen och var med ungefär halvvägs, sen sa det stopp i benen och jag fick ge mig. Det var synd för över krönet återhämtar man sig alltid och klungan jag satt i var inte intresserad av att köra mer. Så det blev 80km på träningspuls till målet, kändes ganska trist. Blev en 46:e plats och ca 15min efter täten.

Tredje dagen började inte bra, vår mekaniker kom in till frukosten och berättade att våra cyklar blivit stulna under natten. De var inlåsta och det fanns en vakt utanför dörren hela natten. Inget var uppbrutet men tjuvarna hade gått genom fönstren (som var stängda på kvällen), det fanns heller inga spår i gräset utanför. Vi var 3 lag som bodde på hotellet och vi var 2 lag som blev av med cyklar, polisen menade att det 3:e laget hade snott våra cyklar! Ganska tydligt vilka som var inblandade... Tjuvarna, vakten och ganska troligt även polisen! Det var nog en fin årslön för dom! För oss var det min och Mirijes väg-cykel som blev stulna, tempocyklarna hade de lämnat. (Catrine hade lämnat sin cykel med laget och den blev också stulen...)

Så inte den bästa uppladdningen inför tempoloppet som gick den morgonen. Vår mekaniker fick jobb med att fixa nya cyklar åt oss så tyvärr hade han missat att kolla min frambroms på tempocykeln...? Så 7min innan start, när jag värmde upp på trainern, bytte han min frambroms. Jag var inte så väldigt motiverad inför tempot utan genomförde bara tävlingen. Gick ändå hyfsat, var 39:a och snabbast i laget, vilket jag var lite förvånad över.

På kvällen var det dags för 4:e etappen. Jag fick köra på Hildes cykel eftersom hon ändå inte var med i tävlingen längre. Tyvärr kan jag inte skylla på cykeln för den kändes OK, fast mina ben var helt väck! Jag fick kämpa för att sitta med i klungan och var nöjd med att komma i mål i den, den etappen glömmer jag.

På morgonen den fjärde dagen ösregnade det och var ca 10 grader kallt, brr! Motivationen var inte på topp hos någon av oss tror jag. Vi körde 6 varv på en bana och totalt 100km. Det kändes mycket bättre i benen idag, som tur var, för jag punkterade på 3:e varvet men hade inga problem att komma tillbaka till klungan. Det blev återigen en målgång i klungan och en 26:e plats.

Susanne Ljungskog var 2:a på 3 av etapperna men pga halsont startade hon inte sista dagen i regnet, gjorde hon nog rätt i, så med min 37:e plats blev jag bästa svenska:-). Placeringen var inte mycket att hurra för men jag tar med mig lite andra positiva saker från det här etapploppet så jag är ändå ganska nöjd.

På hemvägen fortsatte lagets enorma otur (som jag undrar när ska sluta...). Vi delade upp resan och sov över i Berlin, på samma Formula 1 hotell som på vägen dit. När vi hade checkat in och skulle åka iväg och äta så fick inte sportdirektören i växeln, växellådan hade gått sönder!! Inget annat att göra än att ringa verkstan, de skulle titta på den på måndag morgon. Så måndag morgon åkte vi alla iväg hem i materialbussen, lite trångt men "finns det hjärterum finns det stjärterum":-) Sportdirektören lämnade vi med bilen i Berlin!

Vi har haft högsommar här i Holland några veckor men nu har det riktiga holländska vårvädret kommit, regn och ca 10-15gr, tur att jag har en lågvecka den här veckan!

På lördag är det dags för andra toppcompetitie tävlingen (Borsele en UCI 1.2)här i Holland, dessa är ganska viktiga för holländskorna, så vi hoppas på ett bra resultat och att turen ska gå vår väg den här gången!