EM silver i Lettland

2016-06-05

Jag började min resa mot Sigulda i Lettland redan i måndags, först skjutsade jag min bror till Stockholm och tog sedan in på Lundby gård nära Arlanda för natten. På tisdag morgon blev det först en runda på cykeln i trakterna runt Märsta – Uppsala och sedan hämtade jag upp Craig som anlände från Sydafrika. Vi blev bortskämda med privat chaufför, guide och lunch i Stockholm av Irene från Åbro, jag har verkligen världens bästa sponsor! Craig fick se Stockholm för första gången även om det här är 5e gången han kommer till Sverige!! Det har helt enkelt inte blivit av tidigare, nu fick han vara där i ca 4 timmar:-)

Tidigt på onsdag morgon flög vi till Riga och att köra i Lettland var inte det lättaste, deras skyltning var inte som hemma i Sverige direkt… Det tog ett tag innan vi hittade till Sigulda där EM skulle köras. Vi hade sedan 4 dagar i Sigulda för att hinna köra banan och ladda. Banan var ganska lättkörd med ett antal väldigt branta uppförsbackar, det fanns inga riktigt tekniska partier utan bara några roliga stigar för att bryta av grusvägarna, personligen hade jag önskat mig lite mer tekniskt. Mamma och pappa kom hit en dag efter oss för att jag ska få hjälp på tävlingsdagen eftersom Craig var där på jobb åt Topeak.

Det har varit riktigt varmt väder här i Sigulda under veckan men tävlingsmorgonen bjöd på lite kyliga vindar vilket var perfekt att tävla i. Vi skulle köra 2 varv på en ca 40 km bana fast de sista kilometrarna var olika på de 2 varven. Vi var ca 40 tjejer på startlinjen och det blev ett ganska hårt tempo från början då alla ville ha en bra position. Det blev lite stök fram tills vi kom till den första backen ute på varvet, efter den var vi en grupp på ca 6-7 tjejer men det var svårt att få till något bra samarbete. Efter 25 km kom vi till ett långt skogsparti, jag gick in först för att ha bra position men Sally körde om efter någon kilometer. Jag gjorde allt jag kunde för att hänga med henne men jag hade inte kraften idag. Strax innan vi kom till de 3 branta backarna i slutet av första varvet (den brantaste hade ett ställe med 27% lutning) kom Katazina Sosna ikapp mig, jag körde ifrån henne i backarna och hon kom ifatt mig efteråt. Vi körde tillsammans hela andra varvet och jag tänkte att jag kör ifrån henne i backen upp till målet vilket var 1 km lång men när vi kom dit satt hon som klistrad på mitt hjul. Det var en fantastisk stämning uppe i backen och jag tror aldrig att jag har sett så mycket publik på en MTB tävling och alla hejade högt vilket var häftigt, fast jag hörde inte var Katazina befann sig så jag fick gasa på allt jag hade och när jag gick runt sista kurvan in på den ca 100 meter platta målrakan var det bara att ge allt i en spurt! Jag lyckades ta silver medaljen vilken är min första på ett internationellt mästerskap. Härlig känsla!!!

Stort tack till mamma och pappa för att ni kom hela vägen till Lettland för att hjälpa mig med langning under tävlingen, alltid lika kul att ha er på plats! Och ett stort tack till Åbro som gör det här möjligt för mig!

Starten

Genom en teknisk zon på andra varvet, jag och Katazina

Mot slutet av sista backen mot mål

Helt slut efter spurten!

Pallen:-)

Härlig känsla att få hålla upp medaljen:-)