Gracia - Orlova 2011

2011-05-02

Efter att varit hemma i 3 dagar och firat påsk var det bara att sätta sig i bilen igen och börja den långa resan till Tjeckien för att köra UCI 2.2 etapptävlingen Gracia – Orlova för femte gången på raken. Jag mötte upp med laget och vi körde genom Sverige och tog färjan i Karlskrona till Polen och efter en 12 timmars bilresa genom Polen lärde vi oss läxan att aldrig mer ta den vägen…. Vi kom fram till hotellet 36 timmar efter att jag åkt hemifrån, lite FÖR lång resa.

Prolog

För första gången började den här tävlingen med en prolog på onsdag kvällen, det var en 2.2km bana med lite tekniska kurvor nära vändpunkten. Jag kände mig ivrig att börja tävla efter allt resande så det var max som gällde från start. Jag fegade lite i kurvorna eftersom det hade kommit några regndroppar och det kändes lite halt. Bättre att ta det lite lugnare och hålla sig på cykeln. Jag blev 4a, Bella 3a och Jessica 5a, så det var en bra kväll för laget och med det tog vi ledningen i lagtävlingen. Det var 4a tröjor som skulle delas ut, jag fick den prickiga, vilken vanligtvis är bergatröjan men i den här tävlingen var det aktivitetströjan.

Etapp 1

För första gången på en UCI tävling har jag haft en av tröjorna, det kändes lite kul! Tävlingen var 101 km och började lika som alla andra åren. Jag försökte att köra på spurterna och bergsprisen (jag satt ju ändå på aktivitetströjan), blev dock bara en 4e plats på ett av bergsprisen. När vi hade ca 10km kvar och vi trodde hela etappen var lika som tidigare år svängde vi av åt ett annat håll och gick in i en 7km backe till toppen av en slalombacke. Det har tidigare varit tävlingens längsta backe och i år var målet där uppe. Det hade känts helt ok hela loppet men strax innan backen kändes det väldigt tungt och jag tog mig inte fram. Backen kändes tyngre än benen sa och på toppen efter mål fick jag svaret, jag hade en pyspunka, tappade massor med tid och hamnade långt ner i resultatlistan…

Etapp 2

123km med 4 backar stod på dagens schema. Den första kom efter 20 km och var avslutningsbacken från igår. Jag kände mig ganska pigg och var med där framme när vi närmade oss backen, fast jag får inte riktigt till klättringen just nu. Kom lite efter men utför och slätåkningen känns riktigt bra och var nära att komma ikapp klungan på 3e berget, hade endast 50 meter kvar när det attackerades. Så blev en lång dag i sadeln och i regnet….

Tempo

Min otur fortsatte idag, verkar inte vara min vecka just nu. Jag hade sett fram emot den här dagen eftersom tempo är det jag gillar bäst och jag skulle få köra på min egen cykel. Det blev ännu bättre när jag såg banan, en platt rak väg med 3 vändpunkter, kunde inte bli bättre för min del. Fast det roliga tog slut innan det hann börja… Jag punkterade 1-2 km efter start och jag hade ingen service. Jag stod och väntade några minuter innan en italienare var vänlig och stannade med ett hjul åt mig. Sen var det bara att ta mig igenom de 25 km som var kvar så att jag skulle få köra sista etappen. Det var en bra dag för laget då Malin tog veckans andra 3e plats! Bra kört Malin!!

Jag kollade min Garmin på kvällen och såg att det tagit 5 minuter från att jag upptäckte punkteringen tills att jag kom iväg med ett nytt hjul, går nog till världshistorien som det längsta hjulbytet....;)

Etapp 4

Sista dagen bjöd på regn och kyla:-( 6 varv på en 16,5km varvbana skulle klaras av. Banan är ganska teknisk med många partier där det gäller att sitta långt fram för att inte slösa för mycket energi. Jag kände mig väldigt pigg idag, (kanske tack vare gårdagens "vilodag") och kunde sitta med långt framme hela tävlingen. Jag jobbade hårt för laget, gick på mycket attacker och kom iväg en gång tillsammans med en ryska. Vi var iväg i 5km innan klungan kom ikapp. Tyvärr var det två tjejer som kom iväg strax efter och som höll undan då de ledande lagen inte verkade intresserade av att jaga ikapp. Det blev lite rörigt i spurten så vi lyckades inte riktigt genomföra vår taktik utan Bella tog en 7e plats och jag blev 10a. Även om det inte var någon topp-placering för laget så är jag för egen del nöjd med min körning under loppet, speciellt efter en minst sagt mindre bra vecka...

Jag bestämde mig för att flyga hem istället för den långa bilresan. Vi sov över i Berlin och när laget fortsatte hemåt åkte jag till flygplatsen. Jag var hemma i Falun precis 24 timmar efter att vi lämnat tävlingen, det kändes ju nästan kort;)

Målgång prologen

Tröjutdelning efter prologen

Laguppställning: Linn, Bella, Madde, Jessica, Malin och jag

I väntan på start av etapp 1

2 minuter till start....

50 meter till mål, med pyspunka bak...

Etapp 2, uppför i regnet

Sista etappen, samlad klunga på smala vägar i regnet