2a plats i Cykelvasan 2012

2012-08-11

Vasaloppet är en klassiker på längdskidor och det håller på att bli det (om det inte redan blivit) även på cykel. Förra året var jag anmäld men bröt nyckelbenet 2 veckor innan så i år fick jag göra debut i den 4e upplagan av tävlingen. Strax innan start träffade jag den 3-faldiga Vasaloppsvinnaren och min gamla klasskompis Jörgen Brink, var kul att se honom efter ca 20 år!! (oj, håller jag på att bli gammal…?). Jag träffade även min gamla slalomtränare från Sollefteå-tiden, Laban, som stod och släppte in till fålla 1. Kanske var det bra att träffa gamla kändisar så att nervositeten dämpades lite, hela svenska MTB eliten var på plats förutom Alexandra Engen som körde OS idag (och gjorde det riktigt starkt och blev 6a). Det fanns också 4 norskor på linjen och Nina Grässler som blev 2a i damklassen på Cape Epic i år i Sydafrika, så det skulle bli hårt!

Det blev lite rörigt med allt folk uppför backen men det gick ändå ganska bra, jag hängde på Nina ett tag men så seglade hon iväg, en norska hade jag också sett en bit fram. Jag hamnade i en grupp med en annan norska som jag mer eller mindre körde i samma grupp som hela tävlingen. Den första norskan punkterade och vi körde om henne. Vi två skulle alltså göra upp om andra platsen, trodde vi i alla fall tills det var 17km kvar när 2 norskor kommer ifatt oss. Jag fick även höra att Emmy var med i klungan som kom i fatt, fast jag såg henne inte. Vi höll hög fart hela vägen in mot målet och även om jag hade haft sega ben hela loppet och aldrig känt att jag hade något riktigt klipp så fick jag extra krafter mot slutet när jag förstod att det skulle bli en tuff spurt.

Jag försökte vara taktisk och ligga på deras hjul och inte släppa in någon kille emellan oss, de 3 norskorna låg på led hela tiden. Med ca 1,5 kmkvar gick jag om och la mig på andra platsen och uppför Aukland backen drog jag på allt jag hade men kom inte om, genom sista tajta kurvan ca500 meterfrån målet blev jag lite instängd och hade en eller två tjejer före ut ur den, plus några killar. En kille kom om mig på insidan och drog igång spurten, jag gick in på hjul och chansade på en långspurt! Det gick vägen och jag kunde ta hem andra platsen en cykellängd före Norska mästarinnan!!

Jag var helt färdig men samtidigt väldigt väldigt nöjd och glad över min debut i Cykelvasan!

Tack för ett mycket trevligt och roligt arrangemang! Det är kul att köra igenom alla de klassiska Vasaloppskontrollerna och som Nina sa: Det går så mycket fortare än Vasaloppet!

Resultat Damer Cykelvasan 90km

8. Berglund, Ann (SWE) IK Hakarpspojkarna 03:09:36
9. Ferner, Felicia (SWE) Borlänge CK 03:11:08
10. Larsson, Nellie (SWE) CKX 03:12:05

Prisutdelningen i Mora parken, jag på 2a, Nina Gässler 1a och Borghild Lövseth 3a

Innan start tillsammans med Jörgen Brink.